Pusat sumber sekolah adalah sebuah tempat yang menyediakan kemudahan serta koleksi bahan pengajaran dan pembelajaran yang diurus secara sistematis.
Pusat sumber menyediakan maklumat,perkhidmatan dan peluang bagi memperkukukan pengajaran - pembelajaran untuk penguasaan kemahiran asas serta kemahiran maklumat pendidikan ke arah pembentukan masyarakat berbudaya ilmu,gemar membaca dan berkemahiran belajar sepanjang hayat.
KONSEP
Pusat Sumber Sekolah adalah merupakan:
Satu Tempat:
Koleksi:
Perkhidmatan:
Agen Perubahan:
OBJEKTIF
Meningkatkan mutu pengajaran - pembelajaran dan potensi individu serta sahsiah | |
Penggunaan kemudahan | Menggalakan pelajar dan guru menggunakan pelbagai kemudahan pembelajaran supaya meraka tidak hanya bergantung kepada buku teks dan kaedah tradisional sahaja. |
Pemupukan tabiat belajar | Memupuk tabiat belajar sendiri,membaca dan menyelidik melalui pencarian dan penggunaan maklumat secara sistematik. |
Penghasilan bahan | Membantu pelajar dan guru menghasil,menilai dan menggunakan pelbagai alatan dan bahan pengajaran - pembelajaran |
Perkhidmatan pembelajaran | Mengadakan perkhidmatan untuk memenuhi keperluan pembelajaran yang berbeza di kalangan pelajar - pelajar |
Kemahiran maklumat | Melatih pelajar mengguna kemahiran maklumat dalam proses pembelajaran. |
1. | Mengenal pasti dan menyediakan koleksi bahan untuk keperluan kurikulum dan kokurikulum. |
2. | Berkhidmat sebagai pusat bahan dan alatan yang boleh digunakan secara individu atau kimpulan dalam proses pembelajaran. |
3. | Merupakan tempat bahan pengajaran - pembelajaran dapat dipilih dan dinilai untuk kegunaan dalam kelas atau di rumah. |
4. | Menjadi pusat perhubungan di antara sekolah dengan agensi maklumat lain untuk kegunaan dalam kelas atau di rumah. |
5. | Memberi panduan mencari,mengguna,menghasil dan mempersembahkan maklumat selaras dengan keperluan kurikulum. |
6. | Menggalakan dan mempromosikan aktiviti membaca dan kemahiran maklumat. |
7. | Menyediakan kemudahan untuk menyokong aktiviti pembelajaran. |
8. | Membuat perancangan supaya koleksi bahan dan alatan selaras dengan keperluan semasa dan perkembangan terkini dalam bidang pendidikan dan teknologi. |
9. | Membuat perancangan supaya koleksi bahan dan alatan selaras dengan keperluan semasa dan perkembangan terkini dalam bidang pendidikan dan teknologi. |
10. | Menyediakan alatan rerografi dan rakamsalin serta memberi perkhidmatan bagi memudahkan proses pembelajaran. |
1. | Lokasi di tengah - tengah kawasan sekolah agar mudah dan cepat dikunjungi, tidak terpisah dari mana - mana bahagian sekolah. |
2. | Masyarakat sekolah tahu dan mengenali staf yang mengurus pusat sumber. |
3. | Terdapat berbagai aktiviti galakan penggunaan pusat sumber dijalankan sepanjang tahun. |
4. | Masyarakat sekolah merasa senang dan sedia ke pusat sumber untuk mendapat bahan , alatan dan maklumat. |
5. | Mempunyai koleksi yang sesuai,mencukupi,terkini dan menarik. |
6. | Perkhidmatan dan koleksi PSS digunakan sepenuhnya dalam proses pengajaran - pembelajaran |
7. | Masyarakat sekolah memahami peranan PSS sebagai satu khidmat bantu kurikulum. |
PENUBUHAN JAWATAN KUASA
A. Penubuhan Jawatan kuasa induk pusat sumber * Guru Besar sebagai Pengerusi * Guru Penolong Kanan Kurikulum sebagai Naib Pengerusi dan Penyelaras. * Guru Penyelaras Pusat Sumber sebagai setiausaha, Guru Pusat Sumber, Guru kanan mata pelajaran, Guru - guru kanan Persatuan / Kelab, wakil PIBG dan wakil Lembaga Pengurus Sekolah sebagai Ahli - ahli Jawatankuasa.(Penubuhan Jawatan Kuasa Pusat Sumber ini mestilah diubahsuai dengan keadaan sekolah masing -masing). B. Penubuhan Jawatankuasa kerja PSS C. Pelantikan Pembantu perkeranian. D. Penentuan Dan Pembahagian Bidang Tugas. * Jawatankuasa Pentadbir Pusat Sumber Sekolah. |
LANGKAH KEDUA
JAWATANKUASA INDUK PUSAT SUMBER SEKOLAH
Rancangan pengoperasian PSS oleh Jawatankuasa induk : a. Menggubal polisi pelaksanaan dan penggunaan Pusat Sumber. Punca Kewangan : Untuk pelajar, mestilah ditegaskan perkara seperti berikut : Untuk guru dan kakitangan, mestilah ditegaskan perkara -perkara berikut : Menentukan sistem dan peraturan pinjaman bahan. Bahan buku: Bahan bukan buku : |
LANGKAH KETIGA.
RANCANGAN PERKHIDMATAN
Rancangan perkhidmatan Pss oleh guru Pss mengenai perkara - perkara berikut : * Perkembngan fizikal pusat sumber. * Perkembangan koleksi * Perancangan promosi dan seranta. * Perancangan aktiviti. * Latihan pengurusan dan penggunaan PSS. * Penilaian Pengurusan dan penggunaan PSS. * Penghasilan bahan penganjuran pembelajaran, promosi dan panduan. |
LANGKAH KEEMPAT.
JAWATANKUASA KERJA
Latihan dan bengkel kepada jawatankuasa kerja pusat sumber yang terdiri dari pelajar -pelajar bagi melaksanakan tugas -tugas berikut : i Memfail keratan akhbar dan menyusun bahan di rak. ii. Membantu memproses bahan seperti melapik, mengguntung, melekat poker kad pinjaman dan slip, tarikh pulangan dan melekat label. iii. Mengurus pinjaman / pulangan bahan di kaunter edaran. iv. Menjilid majalah dan surat khabar. v. Menggunting suratkhabar / majalah yang telah ditentukan oleh guru pusat sumber untuk tujuan fail tegak. vi. Mengemas dan membersihkan bilik pusat sumber. vii.Memperbaiki buku. viii.Membantu guru pusat sumber di dalam mengendalikan pondok ilmu dan sudut aktiviti. ix. Membantu guru pusat sumber menghasilkan bahan pembelajaran x. Mengambil bahagian di dalam rancangan siaraya ( radio sekolah). |
LANGKAH KE LIMA.
KECERIAAN
Pengurusan kemudahan fizikal dan keceriaan PSS. i. Pengubahsuaian kedudukan rak, perabot, alat dan sebagainya mengikut rancangan penggunaan. ii. Susunan danperuntukan perabot serta alatan mengikut ruang yang diperlukan. iii. Panduan dan label tunjuk arah dilekatkan di tempat yang tertentu. iv. Pameran peraturan dan panduan untuk membantu pelajar mencari dan mengguna maklumat. v. Poster, carta dan gambar - gambar dilekatkan di tempat yang bersesuaian. |
LANGKAH KE ENAM.
ORIENTASI
Pelaksanaan orientasi PSS kepada pelajar baru melalui aktiviti penyampaian maklumat mengenai : i. Jenis - jenis perkhidmatan yang dapat dimamfaatkan oleh pelajar. ii. Peraturan dan panduan Pusat Sumber. iii. Bahan pusat sumber dan penggunaannya mengikut keperluan pelajar. iv. Kad ahli dan kegunaannya dan, v. Mendapatkan profil pelajar bagi tujuan perolehan bahan selara dengan minat dan keperluan pelajar |
LANGKAH KE TUJUH.
REKOD
Pengemaskinian rekod PSS dan memperbaharui pesanan akhbar dan majalah jika perlu contoh rekod seperti berikut dan boleh diubahsuai mengikut keperluan. Setiap PSS perlu menyimpan dan mengemaskini rekod yang disimpan iaitu : |
LANGKAH KE LAPAN.
PROMOSI
Melaksanakan promosi dan galakan penggunaan PSS yang dijadualkan untuk sepanjang tahun. A. Pameran bahan mengikut topok atau tema B. Ceramah buku C. Pertandingan yang berhubung dengan penggunaan pusat sumber. D. Pameran poster -poster yanmg berkaitan dengan pusat sumber sama ada hasil pelajar atau sumbangan dari badan - badan / jabatan - jabatan tertentu. E. Mengadakan sesi bercerita, berlakon, menyanyi dan sebagainya F. Membuat projek seperti model, carta dan sebagainya berdasarkan topik yang dipelajari. G. Kegiatan - kegiatan yang lain untuk mempertingkatkan kemahiran penggunaan PSS. |
LANGKAH KE SEMBILAN.
AKTIVITI
Lawatan dan ceramah untuk meningkatkan pengetahuan pelajar mengenai pusat maklumat yang lain. Menganjurkan aktiviti yang ada kaitan dengan pusat sumber seperti : |
LANGKAH KE SEPULUH.
PENYEMAKAN STOK.
Penyemakan stok , penilaian dan penyediaan laporan tahunan PSS Penyemakan stok |
PENILAIAN
I. Kepentingan Penilaian adalah penting untuk mengetahui : II. Pendekatan Pada umumnya penilaian dapat dilaporkan melalui cara - cara berikut : III. Rekod yang disimpan Penilaian boleh dilakukan berdasarkan rekod - rekod yang disimpan oleh pihak PSS dalam aspek -aspek berikut : |
MAKLUMAT
Perangkaan atau maklumat yang diperlukan,diproses dan dianalisisa suparya satu kesimpulan dapat dicapai mengenai prestasi PSS yang berkenaan. Biasanya maklumat yang dikumpulkan itu digunakan juga dalam hubungan pemyeliaan berdasarkan piawaian seperti berikut : IV. Maklumbalas dan pendapat Soal selidik bole dijalankan secara bertulis atau lisan untuk mengumpulkan pendapat dari guru dan pelajar mengenai rancangan PSS di sekolah - sekolah tertentu. Soalan -soalan yang dikemukakan dalam kajian itu meliputi : V. Menanalisa dan menyebarkan hasil maklumat Data - data yang telah dikumpul melalui pendekatan tertentu itu haruslah diproses dan dianalisia. Misalnya jika data yang dikumpul itu menunjukkan pada sesuatu bulan bilangan peminjam itu berkurangan, maka hendaklah dianalisa dan ditentukan sebab -sebab berlakunya kekurangan itu. Setalah disediakan laporan penilaian, hasilnya patutlah disebarkan untuk makluman umum dan jika perlu tindakan selanjutnya diambil. Hasil dapatan kajian penilaian itu hendaklah digunakan sebagai dasar atau panduan uyuk peningkatan pengurusan dan penggunaan PSS. |
0 comments:
Post a Comment